-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48640 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

الف) آيا قواعد تجويدي فقط در قرآن كريم اعمال ميشود يا در دعاها نيز اين قواعد جاري ميشود؟ ب) لطفاً شيوه تلفظ كلمات: كَافِرٍ بِهِ، ثَمَنًا قَلِيلاً وَ إِيَّـَيَ، عَدْلٌ وَ لاَهُمْ، وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمُ بِمَا كَانُواْ، ظُـلُمَـَتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ يَجْعَلُونَ، أَندَادًا وَ أَنتُمْ تَعْلَمُون را بگوييد.

الف) گرچه پديد آورندگان قوانين تجويدي در ابتدأ، قوانين مذكور را به خاطر قرائت صحيح و زيباي آيات قرآن كريم قرار دادند، ولي قوانين تجويدي جزيي از ادبيات زبان عربي محسوب ميشد و در ساير متون عربي نيز مانند: دعاها و... جاري ميشده است.

توضيح آن كه گرچه قبل از تدوين قوانين تجويدي مردم ادبيات پراكندهاي داشتند، ولي بعدها قوانيني به نام علم تجويد تدوين و تنظيم شد و تمام ادبيات عرب را در بر ميگيرد.

پس در دعاها مانند دعاي فرج اللهم كن لوليك خوانده ميشود اللهم كلّ وليك همچنين در ساير دعاها نيز قوانين تجويدي را ميتوان جاري كرد.

ب) در كلمه كَافِرٍ بِهِ قاعده اقلاب كه از احكام نون ساكن و تنوين ميباشد، صورت گرفته است يعني كافرٍ در اصل كافرِنْ بوده كه نون ساكن در نزد حرف ب قلب به ميم ساكن ميشود و كافرِمْ به خوانده ميشود.

در كلمه ثمناً قليلاً و ايّاي ادغام نون ساكن در واو كه يكي از حروف يرملون است صورت گرفته و قليلَوْ و ايّاي خوانده ميشود.

در كلمه عَدْلٌ وَ لاَهُمْ، ظُـلُمَـَتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ يَجْعَلُونَ و أَندَادًا وَ أَنتُمْ تَعْلَمُون نيز قاعده ادغام جاري ميشود و نون ساكن در يكي از حروف يرملون واو ادغام ميشود و خوانده ميشوند: عدلُو و لا هم; و ظلماتُوْ و رعدوْ و برقُيْ يجعلون و اندادَوْ و انتم تعلمون در كلمه و لهم عذاب اليم بما كانوا نيز قاعده اقلاب و قلب حروف نون ساكن به ميم صورت گرفته و اليمُمْ بما كانوا خوانده ميشود.(ر.ك: حلية القرآن (قواعد تجويد)، سيد محسن موسوي بلده، ج 2، ص 83ـ88، انتشارات شركت چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، تهران.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.